سخن لقمان حکیم

سخن لقمان حکیم

شماری از وصایای «لقمان حکیم به فرزندش»
اى پسرم خروس از تو زیرك تر نباشد و بـیـشتر از تو حفظ اوقات نماز را نكند! آیا او را نمى بینى هـنـگـام هـر نـمـاز بـراى نـمـاز اعلان مى كند و در سحرها با صداى بلند اعلان مى كند و تو در خوابى .
-اى پـسـرم كـسى كه مالك زبانش نباشد پشیمان مى شود. و كـسى كه زیاد مجادله كند دشنام داده مى شود. و كسى كه در جـاهاى بد و نا مناسب داخل شود مورد تهمت قرار مى گیرد. و كـسـى كـه بـا رفیق بد و ناصالح رفاقت و دوستى كند از آفـات سـالم نـمـى مـانـد. و كـسـى كـه بـا عـلمـاء مجالست و همنشینى كند نفع مى برد.
-اى پـسـرم تـوبـه را بـه عـقـب نـینداز كه مرگ ناگهان مى رسد.
-اى پـسـرم بـى نـیازى و غناى خود را در قلب خود قرار ده و اگـر زمـانـى فقیر شدى براى مردم از فقر خود چیزى نگو كه سبب مى شود در نظر آنها بى اعتبار و سبك شوى ولیكن از فـضـل بـى پـایـان الهـى سـؤ ال كن و بخواه تا به تو مرحمت فرماید.
-اى پسرم دروغ گفته آن كس كه مى گوید شر را با شر مى توان قطع كرد. آیا نمى بینى آتش را آتش خاموش نمى كند ولیكن آب است كه آتش را خاموش مى كند. و همچنین شر قطع نمى شود مگر با خیر و خوبى .
-اى پسرم به شخص مصیبت زده شماتت مكن ! و شخص مبتلا را سرزنش ‍ و ملامت مكن . و از معروف و خوبى ها جلوگیرى نكن و آن را انجام بده كه آن ذخیره است براى تو در دنیا و آخرت .
- اى پسرم مداراى با سه كس واجب است : مریض ، سلطان و زن . و قـنـاعـت كـن تا بى نیاز زندگى كنى و احتیاج به كسى پیدا نكنى . و تقوى داشته باش ‍ تا عزیز باشى .

به نقل از: «ابى محمد حسن دیلمى، ارشادالقلوب دیلمى»

تذکرة سائل المجید: «والعاقبة للمتقین»




:: موضوعات مرتبط: عارفانه , ,
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : حسنا شکیبا
تاریخ : دو شنبه 25 آذر 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: